עובדים בענף הבניה? : ייתכן כי אינכם יודעים שאתם מוגדרים כעובדי בניה ועל כן זכאים לתנאי עבודה יחודיים

היות ועובדים רבים מגיעים למשרדינו, משרד עורכי דין שניר בר זוהר בבאר שבע, מבלי לדעת לסווג את עבודתם לתחום הבניה. משרד עורכי דין שניר בר זוהר, ראה לנכון להוציא מאמר זה על מנת לעשות סדר ולענות על השאלה מי הם עובדים שחל עליהם צו ההרחבה בענף הבניה.

מהו צו ההרחבה בענף הבניה?

צו ההרחבה בענף הבניה קובע, בין היתר, מי הם עובדים בענף הבניה, ועקב כך ייהנו מזכויות עודפות ויחודיות מעבר לקבוע בחוק הכללי.

מי נחשב עובד בניין?

עובד נחשב כעובד בניין  בתנאי שהוא: עובד באתר בניה אצל מעסיק בענף הבניה ומבצע עבודות שאינן משרדיות.

כלומר עליו לענות על שלושה תנאים:

א. לעבוד אצל מעסיק בענף הבניה.

ב. לעבוד באתר בניה.

ג. ולעבוד בעבודות שאינן משרדיות.

מי הוא מעסיק בענף הבניה?

מעסיק בענף הבניה הוא כל מעסיק בתחומי הבינוי ו/או תשתיות ו/או עבודות ציבוריות ו/או הנדסה אזרחית ו/או שיפוצים ו/או צמ"ה. היות ומדובר בהגדרות כלליות צו ההרחבה מפנה לספר הסיווג האחיד לשנת 2011, אשר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (ענפים ראשיים 43-41, על ענפי המשנה שלהם). הסיווג האחיד ממיין את סוגי העבודות בכל מיני תחומים לענפי עיסוק (חקלאות, בינוי, חינוך, הובלה, ניקיון וכד'). הרלונטי לעניננו הוא ענף הבינוי (ענפים ראשיים 41-43).

היות ובענף הבינוי מצויים כל מיני עבודות, ישנה חשיבות להיוועץ בעורך דין על מנת שייבחן האם עבודתך נכנסת תחת ענף הבינוי לצורך קבלת זכויותיך כעובד מכוח צו ההרחבה בענף הבינוי.

להלן מספר דוגמאות של עבודות אשר ייתכן כי צו ההרחבה בענף הבניה חל עליהם אולם העובד לא יחשוב כי הוא נחשב עובד בניין, למשל, התקנת מזגנים, התקנת דלתות, עבודות חשמל לתפקוד מבנים ובניינים וכדו' ( יובהר כי קיימים סייגים בחלק מהעבודות ועל כן יש להיוועץ בעורך דין על מנת שייבחן אם הסייגים לא חלים עליך).

מה הוא אתר בנייה בהתאם לצו ההרחבה בענף הבניה ?

אתר בניה הוא מקום אשר מתבצעת בו עבודת בינוי ו/או תשתיות ו/או הנדסה אזרחית ו/או שיפוצים ו/או עבודה מסוג אחר כמפורט בהגדרת מעסיק לעיל. כלומר: אם העובד עובד במקום העונה להגדרה של מעסיק בענף הבניה (ראה פירוט מעלה) אזיי מדובר באתר בניה.

מה הם הזכויות של עובדים בענף הבניה?

צו ההרחבה מונה מספר זכויות יחודיות לעובדי בניה, אשר נפרט בקצרה רק חלק מהם?

1. קרן השתלמות– עובדים בענף הבניה מעל 3 שנים בענף זכאים לקרן השתלמות. ההפרשות מעסיק עולות עם הזמן.
  2. הפרשות לפנסיה – עובדים בענף הבניה זכאים להפרשות מעסיק לפנסיה אשר גבוהות מהדין הכללי.
  3. שכר מינימום גבוה – שכר המינימום בענף הבניה גבוה משכר המינימום הקבוע בדין הכללי.
  4. חופשה לפי וותק ענפי ולא לפי הוותק אצל אותו מעסיק.
  5. קידום בדרגה אוטומטי עד 3 דרגות – בהתאם לתנאים הקבועים בצו יש חובה למעסיק לקדם את העובד בדרגה וכתוצאה מכך שכרו עולה (בהנחה שמקבל את שכר המינימום הענפי).

ישנם עוד זכויות מכוח צו ההרחבה בענף הבניה, ועל כן ממולץ להגיע לעו"ד הבקיא בתחום על מנת שיבדוק את זכויותיכם.

דוגמא למקרה בו טיפל משרדינו בעובד שלא ידע כי הוא נחשב עובד בניין:

א.ש. תושב רהט עבד בכבישי ישראל שנים רבות תחת חברה קבלנית.
א.ש הגיע למשרדינו לבדוק האם שולמו לו פיצוי פיטורים כדין היות ופוטר. לאחר בדיקה שערך משרדינו התברר כי קיים פער נמוך בין הפיצויים ששולמו ל- א.ש. לבין אלה שהיה זכאי לקבל בהתאם לדין (הפרש של 5,000 ₪), אולם משרדינו מצא כי החברה הקבלנית לא שילמה ל- א.ש. את זכויותיו כעובד בניה, ועל כן משרדינו תבע את החברה.  בעקבות ההליך המשפטי שנקט משרדינו כנגד החברה הקבלנית א.ש. קיבל סך של 120,000 ₪ בגין, בין היתר, אי תשלום זכויותיו כעובד בניין. כמו כן,  החברה אף שילמה את שכר הטרחה של משרדינו.

בהקשר זה יצויין כי  משרדינו נתקל בהרבה עובדים מהמגזר הבדואי בדרום (ערערה בנגב, חורה, הפזורה, שגב שלום, רהט ) שנחשבים עובדי בניה אך לא משלמים להם את הזכויות שלהם כעובדי בנייה ועל כן זכאים לתבוע פיצוי בגין אי תשלום זכויתיהם.

לסיכום;

המלצת משרדינו, לכלל העובדים, היא כי תגיעו למשרד עורכי דין שניר בר זוהר בבאר שבע לבדיקת זכויותכם שכן ייתכן ואתם זכאים לכספים רבים בגין פגיעה בזכויותיכם כעובדים, ובהתייחס למאמר זה, כעובדי בניה.

עובדים בענף הבניה באר שבכ והסביבה